Motoryczne zabawki edukacyjne dla dzieci stopniowo wspierają chwytanie i poruszanie się, postrzeganie obiektów w trójwymiarowej przestrzeni i koordynację, a jednocześnie w wielu przypadkach słyszenie i czucie, a także rozpoznawanie kolorów i liczb.

Należy zauważyć, że podstawowy rozwój motoryczny dziecka kończy się zwykle w wieku sześciu lat. Od tego momentu dziecko uczy się tylko określonych sekwencji ruchowych (sport, muzyka itp.), a ruchy, które już zostały wyuczone, są udoskonalane.

Dlatego warto zadbać o motorykę swoich pociech od pierwszych dni na świecie.

Zobacz również: https://czuczu.pl/

Zabawki do szóstego miesiąca życia

 

Jednym z odruchów, które mają dzieci od urodzenia jest odruch chwytania. Z czasem (około 3 miesiąca życia) staje się bardziej samodzielny. Jest dobry czas aby wspierać rozwój zmysłu dotyku oraz koordynacji ruchowo wzrokowej. Zabawki dla tej grupy wiekowej powinny być różnorodne. Dotyczy to zarówno kolorów, materiałów jaki i struktury.

Stopniowo dzieci w tym wieku uczą się trzymać i przekładać zabawki z  ręki do ręki. Małe i miękkie zabawki, które mieszczą się w rączce dziecka, są szczególnie przydatne do wspomagania chwytania. Zabawka motoryczna nie powinna być zbyt ciężka, ponieważ nadal ma służyć treningowi koordynacji i siły mięśni.

Zabawki motoryczne dla tych grup wiekowych są zaprojektowane tak, aby dostarczać dziecku różnych wrażeń za pomocą kolorów, kształtów i dźwięków.

 

Od szóstego miesiąca

 

Niemowlęta robią ogromne postępy w mgnieniu oka. Są zainteresowane otoczeniem. Od szóstego miesiąca życia najlepsze są zabawki, takie jak kubeczki do układania w piramidy, które uczą koordynacji ręka-oko i pozwalają zrozumieć dziecku, jak obiekty o różnych rozmiarach i kształtach różnią się od siebie i jak mogą pasować.

 

Od dziewiątego miesiąca

 

W tym wieku świetnie się sprawdzają zabawki uczące kształtów, np. sortery różnego rodzaju. Dzięki tej zabawce instynktownie wyuczone wyczucie obiektów o różnych kształtach i rozmiarach zostaje rozszerzone, na przykład poprzez dopasowywanie kształtów do odpowiednich otworów. W ten sposób dodatkowo wzmacnia się zdolności manualne i  myślenie przestrzenne .

 

Od dwunastego miesiąca

 

Około pierwszych urodzin maluchy powoli stawiają pierwsze kroki . Również siedzenie w pozycji wyprostowanej nie jest już problemem. Dzieci lubią zabawki, które można ciągnąć za sobą lub pchać przed sobą. To jest dobry moment na szkolenie zdolności do poruszania się, która pozwala odkrywać świat z nieznanej dotąd perspektywy. Maluch dowiadują się jak poruszają się różne obiekty i jaki wpływ na ruchy mają ruszające się zabawki motoryczne.

 

Od osiemnastego miesiąca

 

Wraz z wiekiem zdolności motoryczne dziecka nadal się rozwijają i udoskonalają.  Pod koniec drugiego roku życia  można włączyć takie zabawki jak tor z piłeczkami. Świetnie wspierają precyzyjną motorykę i zręczność u dziecka oraz sprawiają, że złożone ruchy, takie jak siła odśrodkowa i ruchy żyroskopowe, stają się namacalne.

 

Od trzeciego roku życia

 

W tej grupie wiekowej zabawki motoryczne koncentrują się w szczególności na dalszym rozwoju motoryki małej, którą należy trenować nawet dłużej niż motorykę dużą .

Oprócz ścieżek do zabawy i piłek, rodzice znajdą w ofercie duży wybór zabawek „wtykowych”. Kolorowe wstążki przewleczone przez drewniane koraliki o różnych kształtach lub kolorowe obrazki wtykane w płytkę – ta zabawka poprawiająca zdolności motoryczne wspiera kreatywność i zręczność u dzieci.